Eigen Magazine

Nederlands

 

artikel EIGEN online lezen
 

BINNENWERELD BUITENWERELD
Zowel zijn huis als atelier ademen rust en privacy uit. Precies zoals Vredegoor dat wenst. Op elke verdieping zijn kunstwerken te vinden die hieraan bijdragen. Op de ramen van zijn werkkamer en atelier heeft hij SchutsPatronen aangebracht. Dat zijn door hemzelf ontworpen computer gesneden raamfolies die het licht prachtig filteren. Hedendaagse architecten willen vaak zoveel mogelijk licht binnenlaten door te werken met enorme raampartijen. Ik hou daar niet van, zegt Vredegoor. Daarom heb ik de SchutsPatronen ontworpen die enerzijds de connectie met de buitenwereld in stand houden maar anderzijds de privacy verschaffen die je nodig hebt. Het is een spannend spel aangezien de folies het verschil tussen hier en daar benadrukken, waardoor onwillekeurig de menselijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd.
 

GEEN WONDER
Het werken met rasterpatronen begon enige jaren geleden tijdens een verblijf in het gastatelier van ZIN in Vught en resulteerde recentelijk in de publicatie Geen Wonder. Dat atelier daar had een groot raamvlak en ik vond de inkijk niet prettig, zegt Vredegoor. Daarom bewerkte ik zo’n houten radiatorraster van de bouwmarkt en plaatste dat voor het raam. Uiteindelijk leidde dat werk jaren later tot 8 autonome rasterwerken van high-tech lasergesneden acrylaat met elk een eigen geheim. Aangezien het vervaardigen van de rasters, alsook de publicatie zelf kostbare zaken zijn, heeft Vredegoor het crowdfundingsplatform VoordeKunst.nl succesvol ingeschakeld om de laatste kosten te dekken. Voor dit project is voor de vierde keer in successie samengewerkt met schrijver/publicist Hendrik van Leeuwen. De teksten zijn zorgvuldig op de beelden afgestemd en qua vormgeving weer kunstwerken op zich.
 

DEVOTIO MODERNA
Voor mijn werken staat het leven zélf model, zegt Vredegoor. Het is zaak betekenis te geven aan iets dat dat van zichzelf niet heeft. Je moet er iets van máken. Devotio Moderna is de naam waaronder Vredegoor sinds jaar en dag zijn werk presenteert. Het toont zijn fascinatie voor het religieuze, de versierdrang, de pracht en praal maar ook zijn toewijding aan het leven. Zijn eerdere werken op fluweel worden alom geprezen. Hij bleekt daarbij zwart fluweel waardoor het aldus ontstane beeld licht lijkt te geven. Zijn rasters vormen een herhaling van patronen die verwonderen en rust creëren. Het uitpellen van bijvoorbeeld de SchutsPatronen is monnikenwerk en een meditatieoefening op zich. Wie zijn werk gemist heeft tijdens de manifestatie Kunst op de Koffie op 5 en 6 oktober in het Spijkerkwartier, krijgt een herkansing tijdens ‘Translumen’ van 31 t/m 3 november in Amsterdam, waarbij hij de beleving van een raampartij van 50 m2 tijdelijk transformeert door SchutsPatronen. <

 

Afbeelding: 
Kop: 

Eigen Magazine

Zichtbaar op: 
Ajourwerken