De Gelderlander

Nederlands

 

door Jennifer Faasen
       artikel in PDF
 

ARNHEM - Devotio Moderna. Onder die noemer maakt beeldend kunstenaar Bert Vredegoor (57) uit Arnhem een opvallende serie kunstwerken. Grote lappen fluweel met daarop een spel van licht en donker. Fascinerende patronen, balancerend op de rand van eenvoud en complexiteit. En altijd is daar de betovering, de magie. Alsof er een lampje achter brandt.

Terwijl Vredegoor druk bezig is met het verder uitbouwen van zijn experimenten in de beeldende kunst, heeft hij onbedoeld een nieuwe markt aangeboord: de Arabische. De hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten Abu Dhabi, om te beginnen. Op tal van plekken in het chique Rosewood hotel - lobby, gangen, suites - hangen sinds kort zijn manshoge fluwelen doeken te pronken. Plannen voor de levering van soortgelijke werken aan een hotel in Saoedie-Arabië zijn in de maak.



Door 'toeval en een beetje geluk' kwam zijn fluweelkunst twee jaar geleden via galeriehoudster Kashya Hildebrand uit Zürich op beurzen in Singapore, New Delhi en Dubai terecht. "Zij voelde aan dat het opmerkelijk is dat dergelijke patronen en motieven door iemand uit de lage landen zijn gemaakt. Het werk werd goed ontvangen en verkocht." 


Na de deal met Abu Dhabi stuurde Vredegoor zijn neef, toevallig verblijvend in het naburige Qatar, op onderzoek uit. Want waren zijn kindjes wel goed terechtgekomen? De foto's die zijn neef in het Rosewood hotel maakte, stelden hem gerust. "Sfeer, perspectief, maatvoering, kleurstelling: alles klopt." Dat zijn werk in Arabië in goede aarde valt, is waarschijnlijk deels te danken aan het mondiale karakter, de vermenging van verschillende culturen tot één signatuur.



 

 

 

 

Vredegoor begon na zijn opleiding eind jaren zeventig aan de kunstacademie in Arnhem met schilderen. "Maar dat heb ik achter me gelaten. Ik heb me nooit echt schilder gevoeld, meer een tekenaar met verf. Op een gegeven moment merkte ik dat mijn grote schilderijen steeds donkerder werden. En omdat je met wit begint, ben je veel verf kwijt. Ik heb het toen omgedraaid: donker beginnen en licht laten worden. Licht scheppen in de duisternis, analoog aan het leven zelf. Van niets iets maken. "

Met behulp van chloor creëert hij goudgele lichtpuntjes in een zwartfluwelen achtergrond. De originelen bleken echter niet houdbaar. "Een druppel chloor veroorzaakt verval. Chloor wordt door licht en luchtvochtigheid weer actief. Vergelijk het met een bos bloemen. Er komt een gat in het fluweel, er blijft niets over. Binnen een paar maanden of een paar jaar is het kapot. "
Een speciale sproeidruktechniek biedt uitkomst. Het origineel wordt gefotografeerd, gedigitaliseerd en op wit fluweel gereproduceerd. Het uiteindelijke resultaat is een diepzwart kleur- en lichtecht kunstwerk. Bijkomend voordeel is dat het nu in kleine series kan worden gedrukt.



Naast kunst op fluweel maakt Vredegoor tegenwoordig ook rasterwerken en semi-transparante glasfolies, die hij schutspatronen noemt. Het zijn podia voor zijn fascinatie voor architecturale ritmiek en religieuze bouwkunst. De rasterwerken van lasergesneden Perspex met diffuus spiegelende folie zijn aan de achterkant voorzien van fluoriserend groen. Het werpt een verrassend zacht licht op de muur erachter. Vredegoor refereert aan 'mind your step': de overgang van het ene naar het andere moment. "Een kralengordijn waarachter een andere wereld schuilgaat. Het spiegelt wat je kent. Daarachter is het wazig". De patronen en rasters geven het betekenisloze betekenis. "Je kunt erin ronddolen zonder te verdwalen. Het geeft richting. Steeds weer dat patroon, die herhaling. Ik vind dat heel plezierig."

 

 

Volg NIEUWS en ANDER MOOIS omtrent DEVOTIO MODERNA op Facebook en like HOORT-ZEGT-HET-VOORT

 

 

Afbeelding: 
Kop: 

De Gelderlander

Zichtbaar op: 
Fluweel
Publicaties